ENERGI, VELVÆRE OG OVERSKUD

KOSTVEJLEDNING ⎟ HORMONTERAPI ⎟ SUNDHEDSFORLØB

Kostråd kan være en jungle at finde rundt i.

Alle er forskellige og har brug for individuelle kostråd, men her er mine overordnede anbefalinger:

  1. Grønt og frugt – 600 g pr dag. Mest grønt og gerne økologisk, så undgår du unødige kemikalier
  2. Protein til alle måltider
  3. God kvalitetsfedt til alle måltider
  4. Nødder, frø, kerner, bælgfrugter hver dag
  5. Undgå sukkerholdig mad (også det kunstige sukker)
  6. Ved indtagelse af kornprodukter, spis fuldkorn eller fuldgryn
  7. Vand, urtete, grønsagsjuice hver dag – behov i forhold til vægt og aktivitetsniveau
  8. Spis regelmæssigt, spring aldrig morgenmaden over og sørg for at få alle hovedmåltider
  9. Spis så lidt forarbejdet mad som muligt
  10. Selv med så varieret kost, er det en god idé at tage én daglig multivitamin/mineral tilskud, et D-vitamintilskud, omega-3 fedtsyrer og eventuelt mælkesyrebakterier for at forbedre mavetarmfunktionen.

 

Spis mere fedt!

Alle har godt at få nogle sunde fedtstoffer hver dag! Blandt befolkningen er der en tendens til fedtforskrækkelse. Dette skyldes nok primært mediernes negative omtale af fedt. Det er en misforståelse at tro, man tager på i vægt af at indtage sunde fedtstoffer.

Disse essentielle fedstoffer SKAL tilføres via kosten til gavn for kroppens udvikling og hjernens funktion.

En anden god grund til at spise mere af de sunde fedtstoffer er, at du  føler dig mæt i længere tid.

Du kan tilføre sunde fedtstoffer til din kost, ved at spise

  • Kerner og oliedressinger til salaten
  • Mandler/nødder som snack
  • En god olie på din morgenmad eller olieshot
  • Avocado

 

Har du brug for hjælp til at integrere disse kostråd i din hverdag, så kontakt mig og lav en aftale om en personlig konsultation.

Kontakt og hør mere

Har du spørgsmål om forløb eller andre af mine ydelser er du meget velkommen til at skrive her.

Sending

Log in with your credentials

Forgot your details?